Éjfarkas: Az MCU új Szörnyei
Hali! Nemrég kijött a "Werewolf by Night", magyarul az "Éjjeli Vérfarkas" c. különkiadás Disney Plusra, amiben elég sok szörny és misztikus lény létezéséről szerezhettünk tudomást az MCU-ban. Úgy gondoltam érdemes lenne egy ilyen posztban összeszedni ezeket.
Még mielőtt elkezdeném, megemlíteném, hogy a legtöbb szörnyet a listáról nem én azonosítottam, hanem egy @MaximilianMarvel nevezetű Twitter felhasználó, aki ilyen dolgokkal foglalkozik. Szóval, ha érdekelnek ilyen dolgok, akkor érdemes lecsekkolni az oldalát.
Nosferati vámpírok:
A film elején a nyítójelenetben, Ulysses feljegyzései között láthatunk egy rajzot egy furcsa lényről, akinek a fejét később láthatjuk is a falon. A latin szöveg szerint egy szárnyas szörnyről van szó, amit teljesen és hatékonyan megrontottak, így eltávolodott a jámborságtól és az erénytől. Ez valószínűleg egy vámpír, Nosferatu szektájából.
A Nosferati szekta Kelet-Európában honos és hasonlítanak Orlok grófra. A túléléshez nekik erős, emberi vérre van szükségük, ami miatt többször rátámadnak más vámpír szektákra.
A vámpírok eredete a Marvel képregényekben visszavezethető a Nagy Kataklizma előtti Atlantiszba, ahol a Darkholders tagjai Cthton tekercseinek használatával létrehozták az első vámpírt, Varnaet.
A vámpírok legtöbb esetben emberekre hasonlító, élőhalott lények. A túléléshez vérre van szükségük. Képesek embereket vámpírokká változtatni. Meg tudnak idézni denevéreket, farkasokat és patkányokat, valamint képesek átváltozni denevérré, farkassá vagy köddé úgy, hogy közben megőrzik az emberi elméjüket. Képesek irányítani azokat, akiket megharapnak és azokat, akik elég ideig az adott vámpír szemébe néznek. Immunisak a betegségekre és az öregedésre, amíg elég vérhez jutnak.
Az erejük az adott egyed akaraterejétől függ. Az a vámpír, akinek elég nagy az akaratereje, képes lehet vihart idézni. Ha egy vámpírnak gyenge az akaratereje, akkor nehezebben áll ellen a vérnek és sokkal gyorsabban megváltozik a személyisége, így még egy kedves ember is hamar vérengző állattá válhat. Valamint, ha az áldozatnak nagyobb az akaratereje, mint a vámpírnak, aki a tekintetével megpróbálja irányítani, akkor az agykontroll hatástalan lesz. Egy átlagos vámpír 10-szer vagy akár 20-szor akkora súlyt is képes megemelni, mint egy átlagos ember.
Több gyengeségük is van. Ha nem jutnak elég vérhez, akkor legyengülnek és elkezdenek gyorsan öregedni. A vámpírok nem mehetnek 100 mérföldnél messzebb a szülőföldjüktől, ha nem visznek magukkal legalább fél kilóval az ottani földből. A napfény a legnagyobb gyengeségük, a hatására a vámpírok teljesen dehidratálódnak, a bőrük elkezd rohadni, a vér megfagy az ereikben és elporladnak. Bizonyos esetekben fel is robbannak.
A vallási tárgyak is hatásosak ellenük. Legyen szó keresztekről, Dávid csillagról vagy szentelt vízről, amennyiben a használó hisz tárgy hatásosságában. Példának okáért egy zsidó embernek nem fog működni egy kereszt. Viszont a tárgynak/szimbólumnak léteznie kell a vámpír születése idejében, ahoz, hogy hatásos legyen. Példának okáért Varnaera nem hat a kereszt, mivel ő évezredekkel a keresztrefeszítés előtt született. Ha a vámpír vallásos volt életében, akkor az adott vallás szimbóluma hatásosabb ellenne. Drakula keresztény volt életében, ezért a Dávid csillag ellene nem volt annyira hatásos, mint a kereszt. Ha egy vallásos ember vámpírrá változik, akkor az istene érintésétől meghal. Thor erre akkor jöt rá, mikor találkozott egy csoport vikinggel, akiket vámpírokká változtattak.
A vámpírokat meg lehet ölni ezüsttel, mágiával, valamint fakaróval vagy fából készült lőszerrel, ha szíven szúrják/lövik őket.
A vámpírok nem látszanak a tükrökben és a fényképeken.
Szirénák:
Láthatunk egy rajzot egy kétfejű vízalatti, valamennyire emberszerű lényről. A falon ott vannak ennek a lénynek a fejei, valamint egy festmény, ami őt ábrázolja. Kerestem, de nem igazán találtam semmit sem ami erre hasonlít. A legvalószínűbb dolog az az, hogy ez egy Sziréna a filippinó mitológiából. A faj létezik a Marvel képregényekben is, ahol "A Sulu-tenger sellői"-ként is hivatkoznak rájuk és ősi Atlantisz ellenségei.
Krogg:
Láthattunk egy képet arról ahogy Ulysses Bloodstone egy szörnnyel harcol, aminek villa-szerű farka van. Ez valószínűleg Krogg, aki a Werewolf by Night 8. számában jelent meg, 1973-ban. Ez volt az első és az utolsó megjelenése. Krogg egy démon. Hatalmas fizikai erővel és szívóssággal rendelkezik, képes tüzet okádni, valamint elszívni más lények életerjét és így életben maradni az emberek dimenziójában. Kroggnak meg kell szállnia egy élőlényt annak érdekében, hogy fizikai formát öltsön, majd a halandó testtel fel tudja venni az eredeti formáját.
A képregényekben összetűzésbe került Éjfarkassal. Kroggot 200 éven keresztül elzárták egy kamrába, egy barlangba, ahonnan Jack szabadította ki, mitsemtudva arról, hogy ki volt oda bezárva. Krogg megpróbálta megölni Jacket, de ő visszazárta a kamrába.
Szaszkvacsok:
A filmben láthatunk egy rajzot, amiben Ulysses egy szaszkvacs ellen használja a Vérkövet. A Szaszkvacsok, másnéven a Nagylábak Kanada nyugati részén, Brit Kolumbiában élnek. Nagydarab, szőrös lények, amiknek emberfeletti erejük, szívósságuk és érzékeik vannak. A képregényekben mindössze hét szaszkvacsról tudunk.
Érdemes megemlíteni, hogy az a Szaszkvacs, aki az Alpha Flight tagja, nem tartozik ebbe a fajba.
Gargantus:
Az egyik falon láthatunk egy rajzot egy szörnyről, mellette egy latin szöveggel, ami lefordítva annyit tesz "Hívtam a királyságot. Soká éljen a király." Ez a szörny valószínűleg Gargantus, aki a Strange Tales 80. számában debütált, 1960-ban. Gargantus egy vízi szörny, aki méretéhez mérten erős. Reed Richards szerint lehetséges, hogy képes a telepátiára és telekinézisre is, ezért tudta könnyen megtanulni az angol nyelvet és ezért tud könnyedén járni a szárazföldön.
Gorr, az istenölő?:
Az egyik falfestmény egy csápos figurát ábrázol, amit 100%, hogy Gorr ihletett. Viszont az MCU-s Gorr nem hasonlít rá és Ullyses valószínűleg nem harcolt vele a múltban.
Ha logikusan nézzük, akkor valószínűleg a rendező csak így próbált utalni a képregényes karakterre. Ha mindenképp megpróbálunk belelátni valamit, akkor lehet, hogy ez a lény Dr Maximus Power. A képregényekben a karakter egy idegen lény, akit száműztek a bolygójáról, ezért a Földre jött és elkezdett partikat szervezni, ahol 1-1 órára szuperképességeket adott gazdag embereknek. Vasember ellenfele volt.
Kis update:
A Gorr-ra hasonlító szörnyre lehet más in-universe magyarázat is. A Marvel képregényekben van egy aránylag új karakter, Tarn, a Nemtörődöm, aki egy Omega-szintű mutáns-démon hibrid, mágikus képességekkel.
Képes az elméjével manipulálni az ellenfele DNS-ét, azaz képes mutánsoknak további képességeket adni, képességeket elvenni. Ezek mellet képes telepátiára, telekinézisre, teleportálásra és ezek mellett elég nagy fizikai erővel rendelkezik.
Oni:
A szarvas lény, aminek a fejét láthattuk egy ázsai eredetű lény, egy Oni, másnéven egy "szarvas ogre".
Az Onik olyan lények, amik képesek megváltoztatni a kinézetüket, bár kétséges, hogy ezt illúziókeltéssel vagy alakváltással teszik. A Yomi nevezetű helyről származnak, ami a Marvel világában a Shinto alvilág a Japán mitológiából.
Dr. Glitternight denevér démonai:
Michael Giacchino, a film rendezője egy interjúban megerősítette, hogy a Bloodstone kúria falán látott denevér-szerű szörny kinézetét, azok a denevér-lények ihlették, amiket Dr. Glitternight idézett meg a képregényekben.
Glitternight a képregényekben egy erős varázsló, az "Öt, akik minden" tagja, aki a Werewolf by Night 27. számában jelent meg először.
Vérfarkasok:
A filmben láthattunk egy falfestményt egy vérfarkasról, ami nem úgy néz ki, mint Jack. Ez a lény sokkal nagyobb és farkasszerűbb feje van. Ez arra enged következtetni, hogy az MCU-ban több vérfarkas fajta van. Vannak olyanok, mint Jack, akik inkább farkasemberre hasonlítanak és vannak olyanok, amik olyanok, mint amiket a falfestményen láttunk.
A képregényekben a vérfarkasok eredete elég komplikált és nem túl tiszta. Cthlon, az egyik Öreg Isten, a Darkhold írója megalkotta Vârcolac-ot, a Farkas istent, aki később "megszülte" a Valusiai farkasembereket, amik a vérfarkasok felmenői. Később Arcturus Intézői hozták létre a vérfarkas átkot, tudomány és mágia használatával. A Darkholdban vannak feljegyzések a vérfarkas átokról, szóval bizonyára van valami kapcsolat Cthton és a vérfarkasok között. Ennek ellenére még korábbról is vannak feljegyzések a vérfarkasok létezéséről.
A vérfarkasoknak valamilyen módon közük van Khonshuhoz, az egyiptomi Hold istenhez. Az "Age of Khonshu" eseményei alatt több vérfarkas is tagja volt Khonshu egyházának és az ebben a hónapban érkező Holdlovag one-shot képregényből tudjuk, hogy az átok megszüntetéséhez, szükség van Khonshu egyik avatárjának vérére.
A mágiával alkotott vérfarkasok átváltozásai a Hold fázisaihoz köthetőek. Ezek határozzák meg azt is, hogy mennyire képes megőrizni az emberi elméjét átváltozás után. Farkas formában a vérfarkasok sokkal erősebbek, gyorsabbak és szívósabbak, mint egy átlag ember, valamint jobbak az érzékeik és képesek regenerálódni is. Az egyetlen gyengeségük az ezüst.
Mocsárlény:
A különkiadás egyik főszereplője Dr. Ted Sallis, másnéven Mocsárlény. Róla már írtam korábban az Plusz Fegyver programmal kapcsolatos posztomban, de újra kifejtem.
Az eredettörténete szerint Dr. Theodore Sallis az Amerikai kormánynak dolgozott a 4-es Fegyveren, másnéven a Szulfur projekten. A program célja az volt, hogy olyan katonákat alkossanak, akik immunisak a biológiai fegyverek hatására. Ted megalkotta az SO-2 formulát, amit egy új szuperkatonaszérum alapjaként használt. Az AIM meg akarta szerezni magának a szérumot, Ted elmenekült és közben beadta magának a szérumot, de belehajtott egy mocsárba. A szérum és a mocsár mágikus ereje Mocsárlénnyé változtatta.
Mocsárlény legtöbb esetben nem beszél. Később képes lett X'zelzi'ohr nyelven beszélni, ami az univerzális nyelv. Mindenki a saját nyelvén hallja őt. Képes megégetni azokat, akik ismerik a félelmet, képes irányítani a növényeket maga körül. Meg tudja növelni a méretét, tud regenerálódni, portálokat nyitni helyekre és utazni dimenziók között. Szívósabb és erősebb, mint egy átlag ember. Legyengül, ha sokáig távol van a mocsártól. Kapcsolatban áll az összes univerzum Nexusával.
A Kerüneai szarvas:
A falon láthatjuk egy szarvas fejét is, aminek az aggancsa lefelé mutat. Keresgéltem egy ideig, de nem találtam semmit sem, ami erre hasonlít, szóval azt feltételezem, hogy ez az egyetlen misztikus szarvas, ami létezik a Marvel képregényekben, a Kerüneai szarvas, ami Hercules 12 próbájából ismert. A szarvas Ártemiszé, a vadászat és a vadállatok görög istennőé volt. A szőre és az aggancsai arany színűek voltak. A képregényekben Hercules harmadik próbája volt az elfogása és mivel nem akarta bántani az állatot vagy feldühíteni Artemist, ezért egy éven keresztül követte őt, amíg el nem tudta fogni.
Úgy tűnik Ulyssest nem érdekelte annyira az istenek dühe, mint Herculest.
Sárkányok:
A szarvas feje mellett láthatunk egy festményt arról ahogy Ullyses egy sárkánnyal harcol, valamint láthatjuk egy gyíkszerű szörny fejét, ami szerintem egy kisebb sárkányé lehet vagy egy dinoszauruszé a Vadföldről.
Sárkányokkal már találkoztunk az MCU-ban. A Shang-Chi filmben megjelent a Nagy Védelmező és az Árnyvilági, a Ragnarökben pedig egy Muspelheimi sárkány.
A képen látható sárkányok szerintem Skabgagg és Sadurang. (Legalábbis a képregényekben megjelenő sárkányok közül, szerintem ők a legelképzelhetőbbek,) Előbbi egy a Földön élő sárkány volt, aki fajtársaival ellentétben nem szerette az emberek kínzását és legyilkolását. Egy viking falutól nemmessze található barlangban élt, a Faroe szigeten. Még 894-ben segített Thornak elpusztítani néhány kőtrollt, majd a közeli faluban lerészegedtek az emberekkel. Az apja kitagadta amiért összebarátkozott az emberekkel, Skabgagg ezért annyit ivott, hogy veszélyessé vált az emberekre. A Mennydörgés istenének kellett őt megölnie.
Sadurang a képregényekben egy Asgardi sárkány és varázsló, aki képes emberi formát felvenni. Állítása szerint ő volt Dormmamu kedvenc tanítványa.
Ezzel ennek a blogposztnak a végére értünk. Köszönöm, hogy végigolvastad.